Cum să câştigi un concurs de arhitectură

Postat la 14.09.2016 de Mihaela ALECU in ȘTIRI, Externe, Arhitectură + urbanism

 Share

     Să câştigi e uşor de spus, dar greu de făcut. Acest articol vă va oferi o listă de criterii care trebuie avute în vedere pentru a putea ajunge în top. Întrucât originalitatea nu poate fi limitată la un set de linii directoare, încercarea de a găsi elementele de unicitate atunci când sunt avute în vedere aspectele specifice ale unei competiţii internaţionale ar putea părea o sarcină dificilă, totuşi, dacă vrei ca proiectul cu care participi să aibă un efect cât mai puternic, e recomandat să urmezi sugestiile unor proiecte care chiar au câştigat.  


     1. Alege concursul potrivit pentru tine

     E simplu, nu fi persoana care e interesată de design parametric şi coduri şi apoi să te găseşti aplicând pentru concursuri de design urban, aşadar aparţinând unui domeniu complet diferit. În plus, dacă eşti student, concursurile de “idei” ţi s-ar potrivi mai bine decât cele care au în vedere un produs final. Dacă respectivul concurs se finalizează cu construcţia proiectului sau dacă pur şi simplu invită propunerile de idei, e un aspect care va influenţa semnificativ participarea ta. În vreme ce atenţia la structuri sau peisaje urbane vor fi de mare importanţă pentru construcţia propriu-zisă a proiectului, concursurile de idei vor permite înscrierea unor concepte ceva mai îndrăzneţe.


     2. Urmăreşte descrierea şi depăşeşte-o

     După ce decizi care este competiţia care ţi se potriveşte, continuă prin a analiza descrierea cu meticulozitate asigurându-te că fiecare observaţie este tratată cum se cuvine în designul tău. Oferă juriului ceea ce aşteaptă şi chiar mai mult. O cercetare cu privire la organizatorii competiţiei te va ajuta să fii mai bine informat cu privire la ce vor să vadă, precum şi cu privire la abordarea lor în ce priveşte designul; totuşi evită judecăţile făcute pe baza comisiilor anterioare. Aminteşte-ţi că intenţia oricărei competiţii este să pună în evidenţă acel design care este deopotrivă inovativ şi funcţional. 


     3. Forma care este funcţională

     Probabil mulţi designer vor trece cu vederea acest aspect dacă se concentrează exclusive pe dimensiunea estetică a proiectului cu care participă la competiţie. Mulţi alţi factori, precum modul în care publicul interacţionează cu clădirea, soluţiile de peisagistică şi designul de bază în ce priveşte materialele, spaţiile, circulaţia şi structura nu ar trebui trecute pe planul al doilea. 


     4. Charisma designului

     Este evident că ceea ce arată bine, este bun. Asigură-te că designul tău are un fler charismatic, ceva care să te facă să ieşi în evidenţă între ceilalţi. Comisiile alcătuite dintr-un număr mare de membri caută adesea conceptele îndrăzneţe, cu siguranţa că modificările ulterioare vor garanta că proiectul poate fi fundamentat în realitate. Legându-l de scopul clădirii propuse de tine şi găsind modalitatea prin care să-l transformi în ceva care să comunice şi care să fie atractiv, te vei asigura că proiectul propus de tine va fi apreciat deopotrivă de comisie şi de public.    

     Un exemplu classic este clădirea operei din Sydney. Jørn Utzon era un architect tânăr şi relativ necunoscut până când propunerea lui a învins 232 de alţi concurenţi. Eero Saarinen, unul dintre juraţii din comisie, a descris designul ca fiind extraordinar, un icon al creativităţii atât pentru arhitectură, cât şi pentru inginerie. 


     5. O privire din exterior este importantă  

Procesul de a concepe un proiect care să participe la o competiţie este intens, mai ales dacă este avută în vedere limita de timp impusă. Produsul final şi modul cum este perceput trebuie să fie pe atât de clar pentru cineva care îl vede pentru prima dată, precum este pentru cel care a lucrat constant la el. Invitând un ochi critic, care să nu fie în niciun fel implicat în proiect, să dea feedback cu privire la conţinut ar putea fi descoperite perspective noi care să ajute întregul proiect.  


6. Prezentarea este un punct cheie

Dacă toate celelalte aspecte descrise sunt avute în vedere, o prezentare atractivă îţi va asigura succesul şi te va face să ieşi în evidenţă între sute de alţi participanţi. Fii direct şi la obiect, foloseşte imagini clare şi atrăgătoare care să explice conceptul şi designul, repede şi în ansamblu. Pentru juraţii care vor avea în vedere sute de propuneri, imaginile de context reprezintă întotdeauna un avantaj, în vreme ce imaginile folosite exclusiv pentru impactul lor estetic ar putea fi considerate neesenţiale.


7. Ce vei obţine? 

Dezbaterea cu privire la competiţiile arhitecturale, dacă sunt sau nu acestea benefice pentru arhitecţi, este una continuă. Totuşi, în ciuda acestui fapt, este clar că, fie că reuşeşti sau nu să câştigi, vei obţine ceva în urma participării, inclusiv o piesă bună în plus în portofoliul tău care, cu siguranţă îi va atrage pe potenţialii clienţi. Competiţiile oferă contextul în care poţi gândi liber, oferindu-ţi totodată adesea şansa de a-ţi concentra abilităţile pe probleme sociale şi culturale urgente ilustrând ambiţiile tale în ce priveşte creativitatea şi versatilitatea.        

Lecţii de la competiţii


Câştigătorul nr. 1 – Concursul pentru noua Bibliotecă Centrală din Calgary 

38 de proiecte de pretutindeni au fost înscrise la această competiţie. Celebrii Snohetta şi Dialog au câştigat şi, da, binecunoscuta companie a luat aurul, dar câteva firme mai mici, precum: KPMB şi BKDI, Rex şi Group 2 au fost, de asemenea, pe lista scurtă a potenţialilor câştigători. Aşadar ce a făcut ca proiectul celor de la Snohetta să iasă în evidenţă faţă de restul? A fost mai ales modul în care au redefinit termenul de bibliotecă, care în această eră digitală impunea o definiţie care să schimbe percepţia oamenilor cu privire la irelevanţa lor actuală. De asemenea, privind designul, nimeni nu poate contesta că are un impact estetic imediat.  

Ce am învăţat: nu te teme să te distanţezi de percepţia comună care există cu privire la tipologia unei clădiri. Uneori, dacă o defineşti într-un mod care corespunde proiectului, locaţiei şi conceptului vei obţine un design relevant.  


Câştigătorul nr. 2- Concursul pentru Muzeul Liget din Budapesta 

Competiţiile deschise sunt ideale pentru arhitecţii care sunt pe cale să-şi construiască un nume. Concursul organizat de statul ungar cuprinde nu una, ci patru competiţii pentru clădirile muzeului în cadrul Proiectului Liget Budapest pe spaţiul City Park din Budapesta, totodată atrăgând aproape 500 de participanţi. Trei din cei patru câştigători au fost aleşi şi includ design-uri propuse de Sou Fujimoto Architects, Vallet de Martinis DIID Architects şi Középülettervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság.

Un juriu format din 36 de experţi a evaluat proiectele înscrise, urmărind calitatea lor arhitecturală şi funcţională, acordând mare importanţă gradului de sustenabilitate al clădirii, felului în care dialoghează cu contextul şi costurile implementării. S-a acordat mare importanţă şi acelor planuri care au păstrat cât mai mult din suprafaţa verde a parcului.  

Ce am învăţat: Analizează meticulos descrierea, asigurându-te că fiecare observaţie este tratată cum se cuvine în designul tău. Oferă juriului ceea ce aşteaptă şi chiar mai mult. O cercetare cu privire la organizatorii competiţiei te va ajuta să fii mai bine informat cu privire la ce vor să vadă, precum şi cu privire la abordarea lor în ce priveşte designul.


Câştigătorul nr. 3 – Concursul pentru Noul Chei St. Petersburg 

Un proiect câştigător s-ar putea să nu fie privit la fel de toată lumea. Concursul pentru Cheiul St. Petersburg din Florida s-a desfăşurat prima dată în 2012, totuşi proiectul câştigător „The Lens” de firma din Los Angeles Michael Maltzan Architecture, în colaborare cu arhitecţii peisagişti Tom Leader Studio, a fost atât de negativ întâmpinată de public, încât întregul proces a fost reluat. Principala obiecţie cu privire la „The Lens” a fost cu privire la păstrarea designului consacrat al Inverted Piramid construită în 1973. Opt finalişti au fost acum prezentaţi publicului. 

Ce am învăţat: Pentru a evita situaţii precum aceea întâmplată cu „The Lens” cere feedback şi critici cu privire la proiectul tău de la cineva din exterior, înainte de a-l trimite. Te vei asigura astfel că proiectul tău va fi pe placul publicului larg. 

Ceea ce este similar la toţi cei opt finalişti; fie că a fost preluat de la forma piramidei inversate în sens literar; a fost că au creat o relaţie cu natura, trecutul şi prezentul într-o manieră sustenabilă. În cazul conceptelor complexe precum acelea prezentate, este întotdeauna indicat să se prezinte clar, proiectul fundamental precum şi un design fezabil din punct de vedere structural.


Câştigătorul nr. 4 – Concursul Zgârie-Nor eVolo 2014 

Dacă nu vrei să fii constrâns de limite, atunci concursurile de idei sunt pentru tine. Concursul anual pentru zgârie-nori al revistei eVolo magazine invită ideile extraordinare pentru locuinţele verticale folosind mijloace inovative. Premiul i-a fost acordat lui Yong Ju Lee pentru proiectul său ‘Vernacular Versatility’ care reinterpretează arhitectura tradiţională coreană într-o ascensiune contemporană de uz mixt. Nu există limite pentru imaginaţie, proiectele avute în vedere pentru premiul cel mare includ zgârie-nori care analizează folosirea în structură a dioxidului de carbon, care filtrează aerul oraşelor poluate şi un turn în deşert, rezultat în urma printării 3D, între alte proiecte inovative. 

Ce am învăţat: from Yong Ju Lee, we learn that innovation also translates into transforming traditional materials and ideologies. There really should be no limit to creativity in such competitions, and with the wide variety out there, the possibilities for continuous learning and skill improvement are infinite.


Câştigătorul nr. 5 – Concursul Guggenheim Helsinki 

Un lucru e sigur, consursul pentru muzeul Guggenheim a pus competiţia arhitecturală în lumina reflectoarelor. Cele 1,715 de proiecte anonime făcute publice au arătat că un design strident şi extravagant nu-ţi asigură succesul. Cei patru finalişti aleşi au fost selectaţi datorită sensibilităţii pe care au arătat-o pentru spaţiile înconjurătoare.  

Ce am învăţat: este foarte important pentru proiectul cu care vei participa să ştii dacă în urma concursului se va ajunge la construirea clădirii sau dacă acesta este doar o invitaţie pentru idei. În vreme ce Codurile Civile şi atenţia la peisajul urban vor influenţa semnificativ o construcţie propriu-zisă, concursurile de idei vor permite înscrierea unor proiecte mai extravagante. Textura urbană, căile de acces şi viziunea de ansamblu trebuie avute în vedere, şi o structură scoasă din context ar fi complet irelevantă. 


Pentru a câştiga, trebuie să gândeşti ca un câştigător, totuşi a câştiga nu înseamnă neapărat să ieşi pe primul loc. Adesea proiectele care primesc menţiunea de onoare, fiind pe locul doi sau trei, se bucură de multă publicitate şi laude, în vreme ce şi aceia mai puţin norocoşi vor câştiga ceva din această experienţă de participare, inclusiv o bună completare a portofoliului. 


Sursa




Articol din domeniile

ȘTIRI Externe Arhitectură + urbanism

Mihaela ALECU

Mihaela are un doctorat în literatură română, un masterat în creative writing, a lucrat în şcoli, în redacţia unui ziar, într-un ONG şi într-o bancă, iar după atâtea schimbări de direcţie s-a convins că poţi avea succes în orice alegi să faci, dacă faci asta cu convingere şi implicare autentică.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!