Şoselele cinetice dezvoltate de startup-ul italian Underground Power

Postat la 01.03.2018 de Mihaela ALECU in ȘTIRI, Externe, Tehnologie

 Share

Startup-ul italian Underground Power explorează opţiunea de a folosi energia cinetică produsă pe şoselele intens circulate. Italienii au dezvoltat o tehnologie numită Lybra, un tip de pavaj făcut dintr-un caucic similar celui folosit pentru anvelopele maşinilor care transformă energia cinetică produsă de vehiculele în mişcare în energie cinetică. Tehnologia a fost dezvoltată în cooperare cu Universitatea Politehnică din Milano şi are la bază ideea că un autovehicul care frânează eliberează energie cinetică. Această tehnologie de ultimă oră are abilitatea de a colecta energia eliberată, de a o transforma în energie electrică şi de a o transmite mai departe către reţeaua de electricitate. 


Una dintre funcţiile sistemul Lybra este de a contribui la încetinirea autovehiculelor. Odată ajunse pe porţiunea de drum pe care e aplicat pavajul Lybra viteza acestora este redusă. “Frânarea involuntară” contribuie la eliberarea energiei cinetice pe care Lybra o exploatează pentru a produce mai departe energie electrică. Aşadar Lybra contribuie nu numai la a îmbunătăţi siguranţa drumurilor, ci şi la a conferi un caracter sustenabil traficului. Traficul rutier e văzut adesea cu ochi critici deoarece contribuie la creşterea nivelului de poluare. Sistemul italienilor propune o formulă prin care s-ar putea spune că se compensează (fie şi numai parţial) caracterul poluant al traficului prin utilizarea lui în scopul producerii de energie fără consum suplimentar de resurse. 


Pavajul inteligent propus de Underground Power este conceput să fie instalat doar acolo unde organizarea traficului impune restricţii de viteză. Lybra ar putea fi o alternativă pentru limitatoarele de viteză care în comparaţie cu această tehnologie pot fi descrise drept pasive.   


Ca urmare a mişcării vehiculelor Lybra colectează energia de pe suprafaţa sa, o transferă către generatoare care sunt puse în mişcare şi transformă energia cinetică şi mecanică în energie electrică. Un sistem special de conversie transformă energia de impuls în energie continuă.


După spusele dezvoltatorilor, un limitator Lybra poziţionat într-o zonă cu trafic intens aşa cum sunt parcarea unui supermarket sau zona punctelor de alimentare de pe autostradă ar putea produce aproximativ 100.000 kW/h pe an, exact cantitatea produsă de 19.000 tone de combustibil. Se estimează că o familie tipică poate consuma într-un an aproximativ 2700 kW/h.



Foto: www.upgen.it


Tehnologia are fără îndoială câteva argumente puternice în favoarea sa, însă s-ar părea că până în prezent nu a reuşit să convingă autorităţile italiene să testeze Lybra conform recomandărilor: în zone cu trafic intens. Deşi testele de laborator au arătat că limitatoarele Lybra sunt suficient de robuste încât să reziste unui astfel de trafic, italienii au acceptat, în august 2017, numai instalarea unui prototip într-o zonă mai puţin circulată, anulând astfel, după cum sublinia Andrea Pirisi, CEO-ul companiei Underground Power, beneficiile aduse de produs.


În prezent Lybra încă aşteaptă investitorii care să fie suficient de convinşi de această tehnologie încât să investească şi în condiţiile în care investiţia nu se va întoarce în conturile lor pe termen scurt. 


Cum vedeţi legătura dintre inovaţie şi risc? În cazul unui produs de tipul Lybra sunt beneficiile aduse în zona îmbunătăţirii calităţii vieţii (poluare redusă, producere de energie electrică fără consum susţinut de resurse) suficiente pentru a încuraja asumarea unui risc (implementarea în zone intens tranzitate)? 


Sursa



Articol din domeniile

ȘTIRI Externe Tehnologie

Mihaela ALECU

Mihaela are un doctorat în literatură română, un masterat în creative writing, a lucrat în şcoli, în redacţia unui ziar, într-un ONG şi într-o bancă, iar după atâtea schimbări de direcţie s-a convins că poţi avea succes în orice alegi să faci, dacă faci asta cu convingere şi implicare autentică.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!