Cum se corelează preferinţele de design cu vârsta?

Postat la 13.09.2017 de Mihaela ALECU in ȘTIRI, Externe, Design + amenajări

 Share

Preferinţele în materie de amenajare interioară I

Modsy este o companie din domeniului amenajărilor interioare care le permite potenţialilor clienţi să testeze în spaţiul virtual cum ar arăta diferite obiecte de mobilier în camerele lor. Compania şi-a folosit site-ul pentru a obţine mai multe informaţii despre preferinţele lor. Cercetarea a arătat că preferinţele cu privire la stilul de amenenajare a interioarelor variază la fel de mult pentru clienţi de vârste diferite ca şi cele cu privire la moda vestimentară sau alte opţiuni ce ţin de stilul de viaţă.

Cei cu vârsta între 18 - 34 ani (aproximarea este flexibilă) s-au dovedit a fi obsedaţi de stilul modern, minimal. Explicaţia pentru această preferinţă poate fi aceea că tinerii sunt adesea nevoiţi să locuiască în spaţii mici care impun o estetică minimalistă. Mobilierul de inspiraţie minimalistă, sugerează cei de la Modsy, are capacitatea de a conferi confort şi stil unui spaţiu mic, fără a-l încărca decorativ inutil. O astfel de opţiune se potriveşte şi unui decor industrial, frecvent întâlnit în spaţiul urban. 

Pentru grupa de vârstă 55 - 65 ani (baby boomer-ii) stilul preferat este cel definit în cercetare Modsy ca “rustic rafinat”. Acest stil este unul care pune la un loc formele clasice cu un stil rustic mai informal, arătând astfel preferinţa acestei generaţii pentru confort.

Tinerii din generaţia Z (cei născuţi între jumătatea anilor ‘90 şi jumătatea anilor 2000) par să marcheze o reîntoarcere la preferinţele baby boomer-ilor. Una dintre cele mai frecvent selectate preferinţe din chestionarul Modsy fiind aceea care mizează pe un stil clasic cu accente informale.       


Preferinţele în materie de amenajare interioară II. Bucătăria 

Cu câţiva ani în urmă, americanii de la Kitchen Trend Expert au vrut şi ei să analizeze preferinţele de stil ale clienţilor lor, de această dată în ceea ce priveşte amenajarea bucătăriei. Conform analizei lor preferinţele par să fie discret diferite, dar în mare parte, arată ei, variază în funcţie de tendinţele din domeniu mai mult decât în funcţie de vârstă.  

Generaţia X (30 - 44 ani) e interesată de un spaţiu deschis care să includă o insulă şi, eventual în continuarea ei, o zonă de luat masa. Detalii importante pentru cei din această generaţie sunt o staţie unde să îşi poată încărca gadget-urile şi o staţie pentru hrănirea animalelor de companie. În ce priveşte estetica, aceştia par să aleagă albul laminat sau o combinaţie de alb şi lemn într-un stil pe cât posibil simplu, minimalist.  

Kitchen Trend Expert au observat că baby boomer-ii aleg şi ei pentru bucătărie un decor mai contemporan, dar care să menţină linii tradiţionale şi în care materialul predominant să fie lemnul. Principala diferenţă între generaţia X şi baby boom este că aceştia din urmă preferă ca bucătăria să fie o cameră separată, nu un spaţiu deschis.  

Cei cu vârsta de peste 65 ani mizează pe o amenajare în care ergonomia şi securitatea să fie centrale. Aceştia aleg să creeze un spaţiu bine iluminat, cu mobilier solid şi confortabil. Similar cu dorinţele celor din generaţia baby boom şi cei peste 65 ani vor ca bucătăria să fie separată de zona de living. În plus, diferit de baby boom-eri, aceştia vor şi mai multe spaţii de depozitare în care să poată ţine vesela necesară pentru a-şi primi oaspeţii într-un cadru mai formal. Chiar dacă şi ei vor opta pentru linii simple, se pare că o bucătărie complet albă nu este în topul preferinţelor celor peste 65 ani. Vor rămâne în zona culorilor neutre, dar cu câteva eventuale accente de culoare şi cu un joc de texturi ceva mai pregnant.     


Preferinţele în materie de design de produs ale diferitelor generaţii

O altă cercetare, de această dată una cu fundamente ştiinţifice mai solide, a analizat preferinţele oamenilor pentru design, ţinând cont de trei factori principali: vârstă, nivel de educaţie şi gen. Cercetarea care a implicat 458 de respondenţi din Olanda, a arătat că vârsta şi nivelul de educaţie contribuie semnificativ la definirea preferinţelor în ceea ce priveşte arta şi designul. Participanţii au fost grupaţi în trei categorii de vârstă în funcţie de anul naşterii: ≤ 1955 (generaţia “protest”); > 1955 şi ≤ 1970 (generaţia “lost”); şi > 1970 (generaţia “pragmatic”), şi fiecare dintre aceste trei categorii au fost divizate în alte două pentru a ilustra nivelul de educaţie al participanţilor (“fără studii superioare” - cei care nu au urmat cursurile unei facultăţi şi “cu studii superioare” cei care au urmat forme de învăţământ superior). Mai departe studiul a presupus o analiză calitativă desfăşurată în baza unor workshop-uri ţinute cu experţi în design de produs. În final, în urma celor două etape de cercetare, s-a observat că se diferenţiau 7 stilulri denumite generic, cinci dintre ele specifice anumitor categorii şi două dintre ele regăsite la toate cele 6 categorii de participanţi. Mai exact, dimensiunile pentru care şi-au exprimat aprecierea toţi participanţii au fost: simplu şi elegant. Celelalte, geometric, moderat, autentic, dur (robust), sport, au apărut în preferinţele diferitelor categorii, distribuite şi ierarhizate după cum se poate observa în imaginea de mai jos. 


Sursa: Snelders et al, 2014


Cele şapte stiluri generale identificate au fost definite de cercetători astfel:


Cercetătorii au ilustrat vizual cele şapte stiluri aşa cum se poate observa în imaginea de mai jos. 


Sursa: Snelders et al, 2014


Sunt aşadar mai multe perspective asupra modului cum se concretizează preferinţele de design (interior sau altfel) în funcţie de vârstă şi/sau alţi factori. Vă recunoaşteţi în descrierile propuse de cercetările descrise mai sus?


Sursa 1 

Sursa 2

Sursa 3 



Articol din domeniile

ȘTIRI Externe Design + amenajări

Mihaela ALECU

Mihaela are un doctorat în literatură română, un masterat în creative writing, a lucrat în şcoli, în redacţia unui ziar, într-un ONG şi într-o bancă, iar după atâtea schimbări de direcţie s-a convins că poţi avea succes în orice alegi să faci, dacă faci asta cu convingere şi implicare autentică.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!