Construcțiile de mall-uri din România: 300.000 mp de proiecte comerciale ar putea fi livrate în următorii doi ani

Postat la 09.09.2017 de Adina POPESCU in ȘTIRI, Interne, Arhitectură + urbanism

 Share


În ultimii ani în România construcțiile de mall-uri au fost numeroase, mai ales în București. Dar, deși s-a investit foarte mult în construirea de spații comerciale, România se numără printre țările cu cea mai mică densitate de spații comerciale din regiune și din întreaga Europă.

Potrivit unui studiu efectuat de o companie europeană și citat de Ziarul Financiar, în România media densității de spații comerciale raportate la mia de locuitori este de 103,6 metri pătrați.

Situația s-ar putea schimba în doar doi ani, preconizându-se construirea a 300 000 de mp de proiecte comerciale. Creșterea numărului de construcții comerciale, estimează specialiștii, se va datora creșterii PIB-ului pe cap de locuitor, ceea ce va încuraja o creștere substanțială a piețelor de consum și a potențialului de dezvoltare al acestora în țara noastră.

Însă, deși estimările în ceea ce privește livrarea de noi spații comerciale sunt optimiste, cifrele în ceea ce privește construcția acestora nu arată deloc optimist, dimpotrivă. Ritmul construirii centrelor comerciale a încetinit semnificativ, în primele șase luni din an fiind livrați doar 11 000 mp.

Ceea ce înseamnă construcția unui singur mall într-o jumătate de an. Iar construcția în cauză este galeria comercială de 11.000 mp de la parterul si mezaninul ansamblului rezidențial Platinia din Cluj-Napoca.

Suprafața de centre comerciale construite în acest an ar putea crește la 77 900 mp până la sfârșitul anului în cazul în care se va reuși finalizarea lucrărilor la noul mall Shopping City Râmnicu Vâlcea, două extinderi la Afi Palace Cotroceni, Shopping City Galați, Ploiești Shopping City și Shopping City Sibiu.

Chiar și în situația optimistă în care toate acestea ar fi finalizate până la sfârșitul acestui an, construcțiile de mall-uri au scăzut cu 65% față de anul precedent.

Anul trecut au fost inaugurați 212 780 mp.

Cauzele pentru care s-a înregistrat o scădere atât de radicală a construcțiilor de centre comerciale țin, în mare parte, de birocrația de care constructorii și investitorii se lovesc.

Autorizațiile de construcție se obțin cu întârziere, dezvoltatorii sunt foarte puțini la număr, iar spațiile ofertante din marile orașe pentru acest gen de construcții se obțin cu greu.

Ceea ce face ca proiectele să fie amânate, decalate.

Totuși, pentru următorii doi ani se estimează o creștere a numărului de mall-uri, preconizându-se construirea a 300 000 mp de centre comerciale în întreaga țară.

Pe lângă extinderile mall-urilor deja existente în orașe mari precum București sau Timișoara, urmează să se înceapă construirea unor noi mall-uri în Brașov, Sibiu, Târgu Mureș și Satu Mare.

De regulă, banii investiți de un proprietar într-o astfel de construcție gigant sunt recuperați într-un timp foarte scurt din închirierea spațiilor comerciale.

Potrivit unei statistici din 2016, proprietarii celor 63 de mall-uri existente la nivelul întregii țări au încasat de la magazinele cărora le-au închiriat spațiile circa 488 de milioane de euro.

Cum vi se par estimările privind creșterea numărului de mall-uri în următorii ani? Este nevoie de mai multe astfel de construcții în orașele din România?

 

 Sursa

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Articol din domeniile

ȘTIRI Interne Arhitectură + urbanism

Adina POPESCU

Pasionată de lectură încă din școală, am descoperit cu placere pasiunea pentru scris și oraș, pentru explorări urbane și călatorit prin orașe străine. Tot așa a apărut și pasiunea pentru arhitectură și mediul construit, apoi pentru tehnici și tehnologii constructive.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!