Proiectele PMB pentru reducerea poluării în Bucureşti

Postat la 18.08.2017 de Mihaela ALECU in ȘTIRI, Interne, Economie + administrație

 Share

Un pas spre stimularea şi susţinerea colectării selective. Proiect desfăşurat de PMB la iniţiativa Green Group 

Primul proiect la care a făcut referire primarul general al capitalei a fost unul în directă legătură cu tema forumului. Mai precis, Gabriela Firea a vorbit despre un program de colectare selectivă a deşeurilor, program desfăşurat în colaborare cu Green Group şi la iniţiativa acestora. Programul urmează să se desfăşoare în baza unui acord de parteneriat voluntar la care sunt invitaţi să se alăture şi alţi potenţiali doritori. Proiectul presupune instalarea a 50 de puncte de colectare selectivă a deşeurilor. Gabriela Firea se referă la cele 50 de puncte ca fiind un punct de început al iniţiativei, deducem că numărul lor ar urma să crească. O parte din cele 50 de puncte de colectare ar trebui să fie complet automatizate, în vreme ce altele deservite de operatori care să le ofere celor care duc deşeurile presortate recompense în bani sau vouchere. Primarul capitalei susţine că asta va ajuta municipalitatea să urmărească volumul de deşeuri reciclate pentru a se autoevalua, văzând astfel dacă reuşeşte să atingă cotele pe care şi le-a asumat. Beneficiile asociate cu colectarea selectivă sunt evidente şi sunt subliniate şi de Gabriela Firea: “stimularea colectării selective, trasabilitate şi transportul în siguranţă către procesatori.”



Cu ocazia discuţiei despre deşeuri PMB a vorbit şi despre “Strategia de dezvoltare şi funcţionare pe termen mediu şi lung a serviciului public de salubrizare în Municipiul Bucureşti”. S-a insistat pe ideea că în această strategie CGMB arată care sunt direcţiile avute în vedere pentru gestionarea deşeurilor în capitală. Primul punct se referă la colectarea şi transportul deşeurilor folosind minimum 4 containere, unul pentru resturile biodegradabile, unul pentru hârtie şi carton, un altul pentru mase plastice şi, în cele din urmă, unul pentru sticlă şi metal. Cel de-al doilea aspect tratat de strategia amintită mai sus se referă la ansamblurile de locuinţe nou-construite, care se vrea să dispună de sisteme îngropate sau semi-îngropate de colectare a deşeurilor. Al treilea punct prevede ca în cazul ghenelor existente să se menţină exclusiv camera de la parterul blocului care să fie amenajată astfel încât să permită colectarea selectivă. 

În legătură cu acelaşi subiect, Gabriela Firea a anunţat că pe viitor se va miza mai mult pe implicarea voluntară a cetăţenilor în desfăşurarea cu succes a propunerilor pentru stimularea colectării selective. 

  

O mai fermă asumare a răspunderii pentru managementul calităţii aerului

Arătând că este conştientă de problemele de poluare a aerului cu care se confruntă Bucureştiul PMB îşi asumă public răspunderea să urmărească sistematic nivelul noxelor şi să intervină în timp util, atunci când este cazul. “Nu este suficient să recunoaştem că există poluare în Bucureşti. Este de datoria noastră, a autorităţii locale, să monitorizăm în permanenţă nivelul de noxe din oraş, nu doar cu titlu de informare, ci şi pentru a putea lua, în timp util, măsurile necesare.” declara Gabriela Firea în cadrul Forumului “Deşeurile – de la pierdere la resursă. Obiective pentru România”

Pentru a se achita de răspunderea pe care şi-o asumă, primarul capitalei are în vedere implementarea unui sistem operaţional pentru managementul calităţii aerului, menit să monitorizeze concentraţia de poluanţi atmosferici. Acesta va permite realizarea unei baze de date proprii care să susţină iniţiativele primăriei atunci când sunt necesare intervenţii pe termen scurt. Sistemul va fi compus din 25 de staţii de monitorizare fixe (folosite cu precădere în zonele de trafic intens), 9 staţii relocabile (pentru şantiere de construcţii), 20 de echipamente de măsurare care vor fi montate pe mijloacele de transport în comun şi sistemul de teletransmisie date, împreună cu tot echipamentul necesar pentru realizarea acestui proces (unităţi de calcul, de stocare a datelor, softuri etc.).

Dat fiind că traficul constituie principala sursă de poluare PMB are în vedere încurajarea transportului public şi a celui ecologic. Se arată în comunicat că pe SEAP a fost deja deschisă (din 16 august) licitaţia pentru achiziţionarea a 400 de autobuze euro 6. Urmează apoi să se achiziţioneze printr-o licitaţie lansată cel mai devreme la începutul lunii septembrie 100 de tramvaie, 100 de troleibuze şi 100 de autobuze electrice.  


“Biciclişti în Bucureşti” nu este singurul proiect prin care se urmăreşte susţinerea mersului cu bicicleta

Şi pentru că mersul pe bicicletă este în mod evident una dintre cele mai nepoluante alternative în ceea ce priveşte transportul, s-a făcut referire şi la proiectul “Biciclişti în Bucureşti” prin care după analiza cererilor s-au acordat 5.000 de vouchere a câte 500 de lei pentru achiziţia de biciclete. Conştienţi că proiectul a fost unul de succes, dar sub-dimensionat, cei de la PMB au precizat că programul se va desfăşura şi anul viitor şi că se va discuta în următoarea şedinţă a CGMB posibilitatea de a acorda vouchere tuturor celor 30.000 de înscrişi.

Şi cum mersul cu bicicleta nu este neapărat o plăcere în condiţiile actuale de trafic, PMB ia în calcul şi construirea de piste pentru biciclete. În acest sens PMB speră să obţină finanţare prin POR 2014- 2020 unde există o axă de finanţare care vizează indirect transportul cu mijloace nepoluante şi unde pentru Bucureşti-Ilfov sunt disponibili aproximativ 150 mil. Euro. Prin proiectele pe care urmează să le depună în perioada 20 septembrie - 20 martie (în care sunt acceptate cereri de finanţare pentru axa vizată din cadrul POR), PMB speră să reuşească să creeze cel puţin 12 piste în zone importante ale oraşului. Cele 12 piste vizate totalizează cca. 60 km şi ar reprezenta prima fază a planului de creştere a mobilităţii cu bicicleta în capitală. Lista completă a traseelor vizate poate fi consultată aici. În a doua fază (pentru care este menţionat vag ca termen “termen mediu”) ar urma să fie dezvoltată reţeaua regională de cca. 200 km.


Iniţiativele par a fi în regulă, doar că analizate în detaliu îşi pierd parcă din puterea de a crea un impact semnificativ. Par măsuri mărunte, care se prefigurează greoi, cu termene de implemetare vagi şi a căror realizare depinde de multe variabile incerte: implicarea voluntarilor, câştigarea unor finanţări etc. 

Cum percepeţi proiectele anunţate de PMB pentru reducerea poluării în Bucureşti? Vi se par un punct de pornire convingător sau credeţi că scapă din vedere unele dintre problemele esenţiale ale Bucureştiului în ceea ce priveşte poluarea? Şi dacă da, care ar fi aceste probleme?



Articol din domeniile

ȘTIRI Interne Economie + administrație

Mihaela ALECU

Mihaela are un doctorat în literatură română, un masterat în creative writing, a lucrat în şcoli, în redacţia unui ziar, într-un ONG şi într-o bancă, iar după atâtea schimbări de direcţie s-a convins că poţi avea succes în orice alegi să faci, dacă faci asta cu convingere şi implicare autentică.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!