Primăria sectorului 2 revine asupra deciziei de a creşte impozitul pentru clădiri şi terenuri neîntreţinute cu 500%

Postat la 16.08.2017 de Mihaela ALECU in ȘTIRI, Interne, Economie + administrație

 Share

În 30 iunie, s-au aprobat, cu majoritate de voturi regulamentele prin care proprietarii unor terenuri, respectiv clădiri neîngrijite ar urma să fie impozitaţi diferenţiat. Mai precis regulamentele urmăreau ca proprietarii să fie constrânşi să îşi întreţină cu mai multă atenţie terenurile şi clădirile, ei riscând altfel creşterea impozitului cu 500%. 

Procesul-verbal al şedinţei în care au fost supuse la vot aceste regulamente (poate fi citit aici) arată că au fost şi voci care s-au împotrivit acestora. Nu a fost contestat atunci scopul acestor măsuri, ci consecinţele aplicării lor. Au fost consilieri care au arătat, apelând la scenarii cât mai extreme şi totuşi nu lipsite de orice contact cu realitatea, că s-ar putea ajunge la abuzuri. Făcând un exerciţiu de imaginaţie, domnul Chiricuţă Ion spunea: “(...) presupunând că este o persoană foarte în vârstă şi că terenul acela este vânat de rechini imobiliari, ei ar putea să vină să arunce în fiecare noapte câte un camion de gunoaie, suntem în Bucureşti, ştim ce se petrece, se dă foc la clădiri etc. Eu, pe propietarul acela nu reuşesc să-l protejez, nu pot să-i sancţionez pe cei care aruncă gunoaie, îl şi supraimpozitez, ca în doi-trei ani să-l aduc în imposibilitatea de plată, eventual la o executare silită a terenului (...)”. Tot domnul Chiricuţă spunea, cu privire la supraimpozitarea clădirilor neîngrijite că o astfel de măsură presupune a trece peste “ISC (Inspectoratul de Stat în Construcţii), disciplina în construcţii din Primării şi alte autorităţi.”  

S-a discutat astfel în acea şedinţă şi despre faptul că există instituţii care au deja în atribuţii să acorde amenzi pentru cazurile extreme, făcând astfel ca supraimpozitarea să fie o măsură suplimentară, nenecesară. S-a amintit şi despre faptul că limitele impuse de finele anului fiscal ar putea crea mari dezechilibre în aplicarea regulamentului. Ar putea fi, în acest sens, situaţii în care proprietarii de clădiri sau terenuri neîngrijite ar fi notificaţi cu privire la datoria de a-şi curăţa terenurile sau de a-şi consolida clădirile cu doar o zi înainte de termenul până la care se aşteaptă ca ei să facă asta. Dat fiind că nu pot face modificările necesare în doar 24 de ore sau poate, de ce nu, mai puţin aceştia ar urma, în acestă situaţie, să fie supraimpozitaţi în anul următor. A fost formulată şi sugestia de a se discuta fiecare caz în parte înaintea luării deciziei de a fi supraimpozitaţi proprietarii.  

În ciuda tuturor obiecţiilor şi argumentelor aduse împotriva aprobării regulamentelor, ambele au fost votate cu “DA” de 19 dintre consilierii prezenţi la şedinţă, în vreme ce numai 5 dintre aceştia au votat “NU”. 

Luna aceasta s-a decis însă ca hotărârile prin care erau aprobate regulamentele să fie modificate. Modificările cele mai notabile sunt cele care vizează regulamentul de supraimpozitare a terenurilor neîngrijite (hotărârea poate fi citită aici). Astfel modificările vizează Art. II al documentului unde, în plus faţă de textul articolului iniţial se face trimitere explicită şi la curţi, nu doar la terenuri şi se introduce şi o specficaţie cu privire la problemele ce ţin de împrejmuire, “împrejmuirea este neîntreţinută/ nereparată” scria în artiolul II al textului original, “împrejmuirea este neîntreţinută/ nereparată/ are lipsă elemente de continuitate” scrie în cel de acum. Aceeaşi precizare este adăugată şi în Art. 3.  

Cea mai notabilă schimbare este însă cea din Art. IV unde se arată că majorarea de impozit anunţată anterior urma să fie de 500%. Conform textului modificat, impozitul pentru terenuri/curţi neîngrijite va fi majorat “cu până la 500%” lăsând astfel loc pentru discutarea cazurilor individuale.  

În ce priveşte regulamentul care avea în vedere supraimpozitarea clădirilor aflate într-o stare necorespunzătoare, singura modificare este cea care vizează termenii folosiţi, astfel sintagma “clădirile neîntreţinute” este înlocuită cu sintagma “clădirile neîngrijite”. Puteţi citi despre modificările făcute aici. Nu se face nicio precizare cu privire la majorarea cu 500% a impozitului aşa cum era ea stabilită prin HCL 82/2017 (pe care o găsiţi aici).

Rămânem cu impresia că ideea de a judeca de la un caz la altul li se pare eficientă consilierilor locali şi tocmai de aceea au lăsat această marjă de interpretare în cazul terenurilor care pot fi impozitate cu până la 500%. Probabil consideră că în vreme ce curţile şi terenurile sunt mai expuse “acţiunii externe”, nu la fel se întâmplă în cazul clădirilor unde proprietarii sunt singurii responsabili de modul cum arată acestea. 

Cum vedeţi această situaţie? Sunt terenurile mai vulnerabile decât clădirile când vine vorba de riscul de a deveni “neîngrijite”? Şi, pe de altă parte, sunt intervenţiile necesare pentru a întreţine o clădire la fel de uşor de gestionat precum cele aplicabile în cazul terenurilor?

Puteţi citi mai multe despre procedura concepută de primărie pentru aplicarea supraimpozitării în cazul terenurilor şi clădirilor neîngrijite aici.  



Articol din domeniile

ȘTIRI Interne Economie + administrație

Mihaela ALECU

Mihaela are un doctorat în literatură română, un masterat în creative writing, a lucrat în şcoli, în redacţia unui ziar, într-un ONG şi într-o bancă, iar după atâtea schimbări de direcţie s-a convins că poţi avea succes în orice alegi să faci, dacă faci asta cu convingere şi implicare autentică.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!