REDUCEREA EMISIILOR DE CARBON ÎN ZONELE URBANE BAZATĂ PE PLANURILE DE MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ

Postat la 20.07.2017 de Adina POPESCU in ȘTIRI, Interne, Instalații + dotări

 Share

Autoritățile doresc să se preocupe tot mai mult de protejarea mediului înconjurător, aliniindu-se în acest mod la strategia dezvoltată de ani buni pe plan european și mondial.

În acest sens, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Afacerilor și Fondurilor Europene dorește să investească mai mult în promovarea unor strategii de dezvoltare teritorială, în special în zonele urbane, cu emisii ridicate de CO2.

Astfel, Ministerul Dezvoltării așteaptă proiecte din partea celor interesați de accesarea fondurilor europene, care să poată dovedi un real impact asupra reducerii emisiilor de carbon generate de transportul rutier motorizat de la nivel urban.

Această inițiativă se adresează în special orașelor și municipiilor din cele opt regiuni de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud- Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru și București-Ilfov, cu excepția celor 39 de municipii reședință de județ și a orașelor/municipiilor din cadrul ADI „ITI Delta Dunării”, care vor beneficia de un apel dedicat acestei structuri.

Conform documentelor programatice de la nivel european, dezvoltarea mobilității urbane trebuie să devină mult mai puţin dependentă de utilizarea autoturismelor personale, prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea acestora, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, utilizarea transportului public de înaltă calitate şi eficienţă, reducerea utilizării autoturismelor personale, concomitent cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante.

Prin dezvoltarea unui sistem de transport public atractiv și eficient, prin crearea/modernizarea/extinderea unei rețele coerente de piste/trasee de biciclete, dar şi prin crearea/modernizarea unor trasee/spaţii pietonale sau predominant pietonale confortabile pentru pietoni, se pot asigura condițiile pentru realizarea unui transfer sustenabil al unei părţi din ponderea modală a utilizării autoturismelor personale (în creştere în România), către transportul public, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare şi mersul pe jos. Ȋn acest mod, se poate diminua semnificativ traficul rutier și emisiile de echivalent CO2 în oraşe/municipii, unul dintre principalii factori de poluare.

Se va avea în vedere faptul că, de cele mai multe ori, simpla implementare a activităţilor de realizare/îmbunătăţire a infrastructurii/a mijloacelor de transport public de călători nu este suficientă pentru atingerea obiectivului propus al proiectului.

De aceea, finanțarea viitoarelor proiecte din fonduri europene va avea în vedere măsurile operaționale propuse prin care transportul public să devină cu adevărat mai atractiv pentru locuitori și în consecință să poată atrage o schimbare, după cum se dorește.

În cazul sistemelor de transport, aceste măsuri se pot referi, după caz, la: modificarea şi integrarea într-o manieră multimodală a orarelor mijloacelor de transport public, creşterea frecvenţei mijloacelor de transport public, stabilirea unor sisteme de tarifare atractive pentru utilizatori, derularea unor campanii de informare a utilizatorilor mijloacelor de transport public şi a utilizatorilor maşinilor personale cu privire la avantajele/beneficiile utilizării transportului public sau cu privire la măsurile luate cu privire la reducerea traficului, instituirea unor măsuri eficiente de control al parcărilor, reglementarea și taxarea parcărilor în zona centrală, tarifarea accesului în zona centrală etc.

Mare atenție, nu vor fi luate în considerare proiectele care fac referire la fluidizarea traficului prin îmbunătățirea circulației rutiere. Se doresc proiecte complexe, care să vizeze construirea de trasee mai bune pentru mijloacele de transport în comun, introducerea unor tehnici moderne de plată a călătoriilor, a unor condiții civilizate de călătorie, astfel încât cetățenii să fie atrași spre transportul public și să renunțe la folosirea autoturismelor personale.

De exemplu, se dorește folosirea unei metode inovative pentru alimentarea autobuzelor și tramvaielor, precum cea testată anul acesta la Tel Aviv, în care vehiculele sunt alimentate direct din carosabil printr-o serie de benzi de alimentare wireless, așa cum am prezentat această nouă tehnologie aici.

Îmbunătățirea vieții urbane din marile orașe din România, atât din punct de vedere al transportului, cât și din punctul de vedere al reducerii poluării este o discuție permanentă între autorități.

În primăvara acestui an, Primăria Municipiului București a emis un plan de mobilitate urbană prin care se dorea dezvoltarea unui transport eficient și durabil. După mai multe discuții au fost adoptate câteva directive de orientare, despre care puteți afla mai mult aici.

 Valoarea totală eligibilă a cererii de finanţare pentru proiectele de reducere a emisiilor de CO2 din spațiile urbane se încadrează în următoarele limite minime și maxime:

Valoarea minimă eligibilă: 500.000 euro;

Valoarea maximă eligibilă este de:

- 5 milioane euro pentru orașele/municipiile cu o populație sub 20.000 de locuitori;

- 10 milioane euro pentru orașe/municipiile cu o populație de peste 20.000 de locuitori;

-20 milioane euro pentru Municipiul București;

Pentru fiecare proiect de finanțare propus, autoritățile așteaptă și un număr real estimat de reducere a emisiilor de carbon, care va trebui menționat în propunerea de proiect.

Cum vi se pare această inițiativă a Ministerului Fondurilor Europene? Credeți că pot exista proiecte viabile prin care transportul public să devină mai atractiv pentru populație?

 

Sursa imagine



Articol din domeniile

ȘTIRI Interne Instalații + dotări

Adina POPESCU

Pasionată de lectură încă din școală, am descoperit cu placere pasiunea pentru scris și oraș, pentru explorări urbane și călatorit prin orașe străine. Tot așa a apărut și pasiunea pentru arhitectură și mediul construit, apoi pentru tehnici și tehnologii constructive.

Articole similare

0 COMENTARII

AI O ȘTIRE DE INTERES SAU CEVA DE SPUS COMUNITĂȚII? CONTACTEAZĂ-NE!